Kilpailutoiminta

Seuraluokittelu 2023 (ks. pdf alla)

Kilpailujen sujuva ja turvallinen järjestäminen onnistuu alla olevilla ohjeilla (SHL ja PK-hiihto)

Maastohiihdon tekninen asiantuntija eli TD on hiihdon kisojen ulkopuolinen tarkkailija, konsultti ja tuomari.

TD vaaditaan kansallisissa kilpailuissa, maakuntaviestissä ja piirinmestaruuskilpailuissa.

HUOM! Infoa (2022) kilpailujärjestäjille sekä TD:lle seuraavista tarkistettavista asioista kilpailuissa:

Säännöt muuttuivat syksyllä ja käyttöön tuli osallistumisrajoitukset 14-v ja nuorempien osalta. Periaate on se, että kyseisen ikäiset saavat mennä vain omaan sarjaansa, poikkeuksista on liitteenä olevassa taulukossa maininta (esim. oman ikäluokan sarjaa ei ole).  Kilpailujärjestäjän, TD:n ja tuomarineuvoston tulee siis tarkistaa ilmoittautumiset mahdollisten virheiden osalta. Huomaa, että Kilmosta saa listaukset myös siten, että syntymävuosi näkyy ja vuodet saa näkymään pienimmästä isoimpaan ja päinvastoin. Valitettavasti virheitä sattuu, vaikka ilmoittautuminen omaan sarjaan ja oman lisenssityypin valintaan on urheilijan vastuulla. Nämä on selvitettävä kisan jälkeen erikseen.

Tarkistattehan kilpailussanne syntymävuoden, sarjan ja lisenssin, varsinkin 16- ja 14-sarjassa Lisenssit muuttuivat kaudelle 2022: piirikunnallisia ei enää ole, joten nuorten-  ja aikuisten skipassilla voi mennä vain oman seuran kilpailuun, alue- ja pm-kilpailuun, Hopeasompaan ja veteraanien sm-kisoihin. Skipassilla pääsee kaikkiin kilpailuihin 12v ja nuoremmat ja 65v ja vanhemmat. Kaikkiin muihin kisoihin muilla kuin em. ikäisillä
on oltava A, B tai Try Out-lisenssi. Lisenssit saa Kilmossa järjestykseen painamalla pientä sinistä nappia lisenssi otsikon alla.

Osallistumisoikeudet

SHL -tulosarkistosta löytyy tuloksia 1998 alkaen

XCX- suksicrossi on uusi hiihdon kilpailumuoto.

XCX on uusin hiihdon laji, jonka esikuva tulee Freestylen Ski Cross -lajista. XCX vastaa nykyhiihdon vaatimuksiin haastaen urheilijaa monipuolisesti fyysisesti, teknisesti ja taktisesti.

Suosittelemme seuroille XCX -kisojen järjestämistä, koska laji valmistaa nykyiseen vauhtihiihtoon!

• Suomen Hiihtoliiton XCX -hiihdon sivuille
  • Mallikuva maastohiihdon XCX -radasta Suomen Hiihtoliiton tukimateriaaleissa (11-16v tai 17-20v) >>>>
  • Suksicross/XCX -videoesittely (2016) Lumilajit Liikuttavat -sivuilta >>>>
  • Vuokatin suksikrossiradan videoesittely (2015) >>>>